تسکین درد دندان

چگونه درد دندان را تسکین دهیم؟ (تسکین درد دندان)

روش های تسکین دهنده دندان درد

پس از تشخیص علل درد شدید دندان با کمک معاینه و تصویربرداری های دندانپزشکی ،می توان از روش های زیر برای تسکین درد استفاده کرد

مصرف داروهای بدون نسخه

اگر بدون هیچ دلیل خاصی دندان درد بصورت ناگهانی آغاز شد و در عرض یک ساعت یا بیشتر از بین نرفت، استفاده از داروهای مسکّن را پیش از رفتن به مطب دندانپزشکی در نظر داشته باشید. داروهای ضدالتهاب  همچون ایبوپروفن (موترین، آدویل)، ناپروکسن (آلیو) یا آسپرین احتمالاً بهترین نوع داروها برای دندان دردهایی است که با التهاب زیادی همراهند – که بیشتر بهمراه ژینژیویت یا ترومای خفیف دهان شایع است. داروهای مسکّن احتمالاً برای دندان‌هایی که ورم زیادی ندارند، همچون تحریک عصبی یا پوسیدگی دندان مناسب است. شایع‌ترین داروی مسکّن بدون نسخه، استامینوفن (تیلنول، پاراستامول) است.

• آسپرین یا داروهای مسکّن را مستقیماً روی لثه نگذارید زیرا می‌تواند باعث سوختن یا تحریک بافت لثه شود. همچنین اگر شما به مواد این داروها حساسیت داشته باشید، این مسئله ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شود.
  • استامینوفن، و نه آسپرین یا ایبوپروفن، گزینه بهتری برای نوزادان و کودکان مبتلا به دندان درد است.
  • داروهای ضد التهاب و مسکّن‌ها باید همیشه گزینه‌های کوتاه مدت برای کنترل درد باشند. مصرف بیش از حد این داروها بطور همزمان یا مصرف آنها برای مدت‌های طولانی می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات معده، کلیه و کبد را افزایش دهد. در اولین فرصت ممکن پیش از بدتر شدن مشکل و بیشتر شدن درد به پزشک مراجعه کنید.

مصرف بی حس کننده‌های موضعی بدون نسخه

از ژل‌ها، کرم‌ها یا پمادهای حاوی بنزوکائین، یک بی حس کننده خفیف که باعث بی حسی موضعی‌ می‌شود، بصورت اندک اندک روی محل درد استفاده کنید. این محصولات را مستقیماً روی دندان دردناک و بافت لثه پیرامون آن بگذارید تا تسکین موقتی برایتان ایجاد کند – معمولاً تا چند ساعت.

اگرچه دارو از طریق بافت جذب می‌شود، ولی سعی کنید مقادیر زیاد آن را قورت ندهید زیرا می‌تواند باعث بی حسی گلو شده و ایجاد حالت تهوع کند. تنفس از طریق دهان برای چند دقیقه به کاهش احساس نیاز به قورت دادن کمک می‌کند.

• در هنگام استفاده از محصولات حاوی بنزوکائین بسیار احتیاط کنید، زیرا این ماده می‌تواند باعث عارضه‌ای نادر به نام متهموگلوبینمی شود که باعث کاهش اکسیژن موجود در خون می‌شود.
  • بدون نظارت پزشکی از بنزوکائین برای کودکان کوچک‌تر از ۲ سال استفاده نکنید.
  • محصولات بدون نسخه حاوی بنزوکائین را باید صرفاً بصورت کوتاه مدت و پیش از مراجعه به دندانپزشک مصرف نمود.

استفاده از کمپرس یخ

اگر دندان‌درد ناشی از ترومای دهان به دندان است است، محلی که درد و التهاب بیشتری از آنجا احساس می‌شود را شناسایی کرده و از بیرون لپ روی آن ناحیه از کمپرس یخ استفاده کنید.

استفاده از کمپرس یخ به کاهش تورم کمک می‌کند زیرا با محدود کردن (باریک کردن) عروق خونی جریان خون را کاهش خواهد داد. همچنین درد را برای اندک مدتی بی حس خواهد کرد. کمپرس سرد را می‌توان با قالب‌های یخ، یخ خرد شده، پک‌های یخ زده ژل یا کیسه‌های کوچک سبزیجات ساخت.

• همیشه هر چیز یخ زده‌ای را پیش از آن که روی پوست بگذارید، لای یک تکه پارچه نازک بپیچید – این باعث جلوگیری از رنجش پوستی و سوختگی با یخ خواهد شد.
  • از کمپرس سرد به مدت حدوداً ۱۵ دقیقه و ۳ الی ۴ بار در روز استفاده کنید تا وقتی که التهاب/دندان درد فروکش کند یا برطرف شود.
  • ترومای شدید به دهان و دندان‌ها بهتر است توسط متخصصین دندان معاینه شود پس در اولین فرصت ممکن یک نوبت مراجعه بگیرید – سعی کنید حتماً که به دندانپزشک خود بگویید که مورد اورژانسی دارید تا بتوانید در اولین نوبت به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید : تروما دندان از زبان دکتر مریم حاجی احمدی

شستشوی دندان با آب نمک ولرم رو به گرم

شاید ساده‌ترین و ارزان ترین راه برای مقابله با برخی از انواع دندان درد این است که با آب نمک ولرم رو به گرم، دهان خود را شستشو دهید.  گرداندن آب در دهان و اطراف ناحیه دردناک می‌تواند آن ناحیه را ضدعفونی کرده و باعث تسکین درد می‌شود.

این کار همچنین به جدا شدن هرگونه باقیمانده غذایی که بین دندان‌ها گیر کرده و باعث رنجش دندان شده کمک می‌کند. آب نمک بخشی از مایعات را از لثه که باعث تورم می‌شود، خارج می‌کند.

• یک قاشق چای خوری از نمک دریا را در یک فنجان آب جوش حل کنید و منتظر شوید تا اندکی خنک شود تا وقتی که دیگر خطری متوجه دهان شما و سوختگی با آب داغ نباشد. سپس دهان خود را با آب نمک پر کرده و آن را برای حداقل ۳۰ ثانیه یا بیشتر در دهان خود بگردانید و سپس بیرون بریزید.
  • سپس مجدداً این کار را تکرار کرده و این بار چند ثانیه پیش از بیرون ریختن محلول با آن قرقره کنید. این کار را سه الی پنج بار در روز انجام دهید تا درد از بین برود و بتوانید به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  • اگر نمک دریا ندارید، می‌تواند از نمک معمولی استفاده کنید زیرا این نوع نمک نیز خاص گند زدایی دارد، ولی حاوی هیچگونه مواد معدنی جزئی که باعث تسکین درد می‌شوند نیست.
  • به خاطر داشته باشید که درد ممکن است چند روز بعد مجدداً بازگردد و این بار شاید حتی شدیدتر باشد. در این صورت بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
بیشتر بخوانید:
نکته مهم مراقبت بعد و حین بی حسی کودکان