روکش دندان در کودکان

روکش دندان در کودکان

روکش دندان در کودکان از خدمات تخصصی بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان دکتر مریم حاجی احمدی.

عرض سلام دارم خدمت تمام مراجعه کنندگان عزیزم.

برای دریافت نوبت لطفا با شماره:

۰۹۱۳۷۸۹۱۲۶۹

تماس بفرمایید.

 

روکش دندان شیری در کودکان با روش هایی که در روکش دندان در بزرگسالان استفاده می شود، متفاوت است. به همین دلیل  برای درمان و روکش دندان کودکان حتما باید به دندانپزشک کودکان مراجعه شود. بیشتر روکش های دندان شیری کودکان، از جنس فلز بوده و از پیش ساخته می باشد. این روکش ها برای درمان دندان های شیری کودکانی استفاده می شود که دندان ها به شدت تخریب شده است. این روکش ها به اصطلاح ‌  S.S.CROWNنامیده می شود.

روکش های دندان شیری برای جلوگیری از شکستگی، ترمیم دندان و پوسیدگی مجدد دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این روکش ها دارای دوام و ماندگاری بالایی است و کاملا روی دندان را می پوشاند. روکش دندان کودکان در سایز های مختلف موجود است و توسط دندانپزشک کودکان بر روی دندان چسبیده می شود.

اگر دندان شیری کودکان به شدت به پوسیدگی دچار شده باشد و یا عصب کشی شده باشد، نمی توان این نوع از دندان ها را به راحتی پر کرد. زیرا پر کردن دندان کودکان، دندان ها را از ترک و شکستگی محفوظ نمی کند. در چنین شرایطی دندانپزشک کودکان اقدام به روکش دندان با روکش های پیش ساخته می کند. این روکش ها برای پوشاندن و حفاظت دندان ها، روی آن ها قرار داده می شود.

روکش دندان - روکش دندان در کودکان

روکش دندان شیری از جنس فولاد زنگ نزن بوده و از پیش ساخته شده است و نیازی به قالب گیری از دندان ندارد و می توان این روکش ها را برای کودک گذاشت در حالیکه در روکش های دندان دائمی حتماً باید از دندان قالب گیری شود و چندین جلسه نیاز است تا بیمار به دندانپزشکی مراجعه داشته باشد.

 

مزیت این روکش ها در دندان های شیری نسبت به سایر ترمیم ها این است که چون کل سطح دندان را می پوشاند، مانع از پوسیدگی های بعدی در اطراف ترمیم های دندانی شده و مانع از شکستن دندان می شود.

در برخی کودکان به علت بهداشت دهان و دندان نامناسب اطراف ترمیم های دندانی مجدداً باکتری ها تجمع می کنند و باعث پوسیدگی های مجدد می شوند به همین خاطر روکش های  دندانی در کودکان یک درمان ایده آل می باشد.

روکش دندان شیری توسط چسب هایی که فلوراید آزاد می کنند به دندان چسبانده می شوند و در زمان افتادن دندان شیری، همراه با دندان شیری می افتند.

روکش دندان در کودکان1 - روکش دندان در کودکان

انواع روکش دندان شیری

برخی روکش های فلزی که به رنگ استیل می باشد، بهترین انتخاب برای دندان های به شدت تخریب شده می باشد .

روکش های فلزی با پوشش سرامیک همرنگ دندان که برای دندان هایی که زیبایی مدنظر ما می باشد مثل دندان های جلو استفاده می شود، هم چنین برای دندان های عقبی هم می توان استفاده کرد ولی استحکام و تطابق این روکش ها کمتر از روکش های تمام فلزی بوده و احتمال کنده شدن این روکش ها بیشتر می باشد.

اگر بخواهیم دقیق تر توضیح بدهیم، چندین نوع روکش دندانی وجود دارد که برای ترمیم و اصلاح دندانهای شیری در دسترس هستند. هر نوع روکش مزایا و معایب خاص خود را داشته و در برخی بخش های دهان بیشتر از سایر بخش ها قابل استفاده می باشند.

نحوه مراقبت از روکش دندان شیری کودکان

روکش دندان شیری باید به خوبی مسواک زده شوند تا لثه اطراف روکش سالم بماند و از التهاب آن جلوگیری شود. همچنین نخ دندان باید بین روکش ها و دندن های اطراف آن کشیده شود تا از تجمع باکتری ها جلوگیری شود. از خوردن شکلات ها و تافی های چسبنده جلوگیری شده و بهداشت به طور کامل رعایت شود تا چسب زیر روکش به سرعت حل نشود.

بعد از روکش دندان شیری کودک خود چه انتظاری داشته باشیم؟

تجربه برخی ناراحتی ها برای کودک به واسطه خوردگی های ناشی از عصب یا بافت نرم در اطراف دندان تا ۲۴ ساعت بعد از عمل طبیعی است. داروهای بدون نسخه ای مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می تواند کمی از این بی قرای بکاهد. درصورت ادامه دار شدن درد بعد از ۲۴ ساعت، تماس با پزشک ضروری است.

تشویق کودک به عدم خوردن مواد غذایی تا زمانی که بی حسی دندان به طور کامل بر طرف نشده باشد، بسیار مهم است. این کار از گاز گرفتن تصادفی لب یا گونه که می تواند آسیب اساسی و دردناک به کودک وارد آورد جلوگیری می کند.

گاهی کودک ممکن است ناحیه بی حس را گاز گرفته یا جویده بدون آن که درد بسیار زیاد ناشی از آن را به دلیل بی حسی متوجه شود. این متواند آسیب جدی وارد کند. بنابراین توجه کنید که کودک را از جویدن، مکیدن یا گاز گرفتن ناحیه بی حس بر حذر دارید.

اگر کودک شما عنوان کرد که حس عجیبی در دندان خود داشته یا گاز زدن و جویدن برای وی مشکل ساز است، با دندانپزشک تماس گرفته زیرا ممکن است دندان برای راحت تر شدن عمل جویدن یا گاز زدن نیاز به تنظیم داشته باشد.

لازم به ذکر است که مراقبت از روکش های دندان کودکان با دندان های طبیعی هیچ تفاوتی ندارد. زیرا این روکش ها مانع پوسیدگی نمی شوند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که هنگامی که دندان ها دارای روکش هستند از خوردن خوراکی های چسبنده مانند شکلات های چسبناک حتی الامکان کمتر استفاده کرد چون مصرف مکرر این مواد منجر به درآمدن روکشها می شود.

دستورات لازم پس از  عصب کشی و روکش دندان شیری

         والدین گرامی لطفا موارد زیر را رعایت فرمائید:
  • بهتر است حداقل به مدت ۳۰ دقیقه کودک از خوردن اجتناب کند و در طول ۲۴ ساعت پس از گذاشتن روکش از خوردن خوراکیهای چسبناک مانند شکلات، آدامس، گز، تافی و … جلوگیری شود.
  • مسکن تجویز شده توسط پزشک را قبل از اینکه بی حسی موضعی کودک از بین برود به او بدهید تا پس از درمان درد و ناراحتی احساس نکند.
  • در طول ۲۴ ساعت پس از درمان بهتر است با استفاده از مسواک نرم و آب نمک لثه کودک را در ناحیه روکش به آرامی ماساژ دهید.
  • باید برای دندان شیری دارای روکش مشابه سایر دندانها مسواک زده و نخ دندان کشیده شود.

 

تذکر مهم ۱: بافت نرم (لب و زبان)، ۱ تا ۳ ساعت پس از پایان کار کودک بی حس می باشد. لذا مراقب باشید طی این مدت کودک لب یا زبان خود را گاز نگیرد و یا نخاراند چرا که منجر به ایجاد زخم و تورم سفیدرنگ می گردد. در صورت بروز این حادثه باید از آب نمک استفاده شود.

تذکر مهم ۲: در بعضی موارد به ویژه در صورت مصرف مکرر خوراکیهای چسبناک ممکن است روکش دندان دربیاید. در صورت درآمدن روکش کودک هیچ نگرانی وجود ندارد. در این موارد هرچه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید و روکش را همراه داشته باشید تا مجددا چسبانده شود.

 

تذکر مهم ۳: روکش دندانهای شیری با روکش بزرگسالان متفاوت می باشد. رنگ این روکشها خاکستری و از پیش ساخته شده می باشند. در صورت تمایل به سفید بودن روکش باید هزینه جداگانه ای توسط والدین پرداخت شود که به دلیل اینکه این دندانها چندان در معرض دید نمی باشند ارزش چندانی ندارد.

تذکر مهم ۴: در زمان رویش دندانهای دائمی روکش به همراه دندان شیری لق شده و می افتد و در صورتیکه دندان لق نشد به راحتی توسط دندانپزشک درآورده می شود.


برخی از خدمات دندانپزشکی اطفال خانم دکتر مریم حاجی احمدی عبارتند از:

ارتودنسی دندان کودکان 

عصب کشی دندان کودکان 

روکش دندان در کودکان 

ارتودنسی ثابت در کودکان

ارتودنسی متحرک در کودکان 

پوسیدگی دندان در کودکان 

فیشور سیلانت در کودکان


دکتر مریم حاجی احمدی

متخصص دندانپزشکی کودکان اصفهان

رتبه دوم بورد تخصصی کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری و تماس با ما به بخش تماس سایت مراجعه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تماس با متخصص دندانپزشك كودكان

شماره تماس: 09137891269
hNV

آمار بازدید

  • 9
  • 5
  • 60
  • 28
  • 538
  • 2,527
  • 26,593
  • 206,597
  • 120,493
  • مهر ۲۹, ۱۴۰۳

لینک های پرکاربرد

متخصص و دندانپزشک کودکان اصفهان، دکتر مریم حاجی احمدی

خانم دکتر مریم حاجی احمدی متخصص دندانپزشکی کودکان اصفهان در انجمن دندانپزشکی کودکان ایران شاخه اصفهان

خانم دکتر مریم حاجی احمدی متخصص دندانپزشک کودکان اصفهان در اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان

خانم دکتر مریم حاجی احمدی متخصص دندانپزشکی کودکان اصفهان در پزشک برتر

خانم دکتر مریم حاجی احمدی متخصص دندانپزشکی کودکان اصفهان در میهن پزشک

خانم دکتر مریم حاجی احمدی متخصص دندانپزشکی کودکان اصفهان در پزشک خوب

خانم دکتر مریم حاجی احمدی متخصص دندان پزشک کودکان اصفهان در دکتر یاب

خانم دکتر مریم حاجی احمدی متخصص دندانپزشکی کودکان اصفهان در بانک پزشکان

خانم دکتر مریم حاجی احمدی متخصص دندانپزشکی کودکان اصفهان در علم نت

خانم دکتر مریم حاجی احمدی متخصص دندانپزشکی کودکان اصفهان در اولین کیوسک

خانم دکتر مریم حاجی احمدی متخصص دندانپزشکی کودکان اصفهان در نت نوبت

خانم دکتر مریم حاجی احمدی متخصص دندانپزشکی کودکان اصفهان در نوبت دات آی آر

بهترین جراح فک و صورت اصفهان

متخصص ارتودنسی در اصفهان دکتر فاطمه تیموری

متخصص کودکان اصفهان دکتر نسرین السادات دوامی

دکتر فاطمه حیدری جراح دندانپزشک اصفهان

فهرست
ثبت نوبت 09137891269